• Noin 220 000 tilausta vuodessa
  • Yli 42 miljoonaa magneettia varastossa

Magneettijunavaunu moottorilla

Pienoismallin magneettijuna, jonka voimanlähteenä on tuuletin
Kirjoittaja: Mirko Pafundi, Asti, Italia
Verkossa alkaen: 31.03.2016, Käyntien määrä: 291053
4
Tämä sovellus ei ole täysin samanlainen kuin oikea Maglev-juna, mutta se näyttää hyvin samankaltaiselta. Kokeilu oli todellinen haaste, mutta lopulta olin siihen erittäin tyytyväinen.
Juna leijuu kiskojen yläpuolella vahvojen suorakaidemagneettien aiheuttaman hylkimisvoiman ansiosta. Vakauttamiseen käytetään kahta akryylilasilevyä, jotka tarttuvat junaan.
Tuulivoimana toimii 12V-autopuhallin. Sähkö siirretään junaan liukukoskettimien avulla.
Videolla näytetään kaikki rakennusvaiheet. Kuten huomaatte, käytin vain kierrätettyjä arkipäivän materiaaleja.

Materiaalit junaa varten

  • jäykkä pahvi (johon kiinnitin magneetit)
  • akryylilasilevy (4 mm paksu)
  • NAS-laitteen pohja (muoviosa, johon akryylilasilevyt ruuvataan kiinni)
  • 12V auton tuuletin
  • pala kartonkiputkea, johon tuuletin asennetaan
  • pala muovipakkausta, johon kartonkiputki asennetaan
  • kaksipuolinen teippi
  • 2 sähkökaapelia liukukoskettimille
  • sähköliitin
  • 20 neodyymimagneettia tyyppiä Q-15-04-04-MN

3 metriä pitkien magneettikiskojen materiaalit

  • Peltolistat, joita käytetään kipsilevyseinien rakentamiseen
  • Eristysteippi
  • 360 neodyymimagneettia, tyyppiä Q-15-04-04-MN

Tärkeät rakennusohjeet

  • Kahden kiskon on oltava sähköisesti eristettyjä oikosulun välttämiseksi.
  • Kiskojen magneetit on asetettava vähintään 2 mm:n etäisyydelle toisistaan.
  • Junan akryylilasilevyjen välin on oltava 1–2 mm suurempi kuin kiskojen leveys.
Huomio supermagnete-tiimiltä: Tämä projekti muistuttaa suuresti aiempia projekteja Leijuva juna (malli), Antigrav – magneettijunat sekä Leijuva auto "Flycar".

Kaikki tämän sivun sisältö on tekijänoikeudella suojattu.
Sisältöä ei saa kopioida eikä käyttää muulla tavoin ilman nimenomaista lupaa.