
Magneettinen onkipeli lapsille
Magneetti-enkeli eri tilaisuuksiin
Verkossa alkaen: 12.10.2012,
Käyntien määrä: 580314
1
Sisällysluettelo
Magneettisella onkivavalla varustettu onkipeli on viihdyttävä ajanviete lapsille ja tuo paljon iloa esimerkiksi lastenjuhlissa tai päiväkodissa.
Myös häissä onkipeliä voi pelata hieman muunneltuna versiona aikuisten kesken.
Eri pelivariaatioiden ideoita löydätte alempaa tältä sivulta.
Askarteluun tarvitsette vain askartelumoosia, huopaa ja muutamia muita tarvikkeita – näin valmistatte hauskan DIY-onkipelin helposti itse.
Näytämme teille vaihe vaiheelta, miten se onnistuu.
Tarvittavat materiaalit
Onkeen:
- 1 rengasmagneetti, esimerkiksi R-10-07-03-DN
- 1 puinen keppi
- 1 pala narua tai erityisen vahvaa lankaa
- Valinnainen: akryylivärit
Kaloihin:
- Huopaa tai askarteluvaahtoa eri väreissä
- Pieniä itsekiinnittyviä metallilevyjä, prikkoja tai paperiliittimiä
- Valinnainen: liikkuvat silmät
- Sakset
- Neula ja lanka
- UHU-liima
Ohjeet
Piirrä ensin kuvio huopaan tai askarteluvaahtoon ja leikkaa se sitten irti.Huopakuvioiden kohdalla olemme päättäneet leikata aina kaksi samanlaista kuviota ja ommella ne päällekkäin.
Näin niistä tulee huomattavasti kestävämpiä.
Askarteluvaahdon kanssa huomioi, että piirrät ja leikkaat kuvioon pienen läpän.
Tähän läppään voit myöhemmin kiinnittää aluslevyn.
Jos haluat kiinnittää toimistopuristimen askarteluvaahtokalalle, voit jättää tämän läpän pois.
Seuraavassa vaiheessa kiinnitätte metallilevyjä, prikkoja tai paperiliittimiä onkijan pelin hahmoihin.
Huopahahmoihin sopivat hyvin itseliimautuvat metallilevyt.
Poistakaa suojakalvo metallilevystä ja painakaa levy huopaan tiukasti kiinni.
Suurempiin hahmoihin voitte hyvin käyttää myös kahta metallilevyä, jotta onkiminen olisi myöhemmin helpompaa.
Jos haluatte kiinnittää prikan vaahtokumista tehtyyn hahmoon, pujottakaa pieni läppä prikan läpi ja ommelkaa se kiinni neulalla ja langalla.
Vaihtoehtoisesti voitte käyttää paperiliitintä, jonka avaatte ja työnnätte vaahtokumin läpi.
Tämän jälkeen painakaa liitin takaisin kiinni, jotta se ei pääse irtoamaan.
Jos valitsitte huopamateriaalin, ommelkaa tässä vaiheessa kuvion molemmat puolet yhteen.
Tämän voi tehdä joko käsin tai ompelukoneella.
Havainnollistamiseksi olemme käyttäneet huopaan nähden kontrastiväristä lankaa.
Voitte toki käyttää haluamaanne väristä lankaa.
Seuraavaksi on vuorossa kalastuspelin kalojen ja muiden kuvioiden koristelu.
Kiinnittäkää esimerkiksi liikkuvat silmät UHU-liimalla kuvioihin.
Voitte myös leikata koriste-elementtejä huovasta tai askarteluvaahdosta ja liimata tai ommella ne paikoilleen.
Jos pidätte pelkistetystä tyylistä, voitte jättää koristelun kokonaan pois.
Kiinnittäkää lopuksi vielä pala narua puukeppiin ja solmikaa narun toinen pää rengasmagneetin ympärille.
Turvallisuuden vuoksi voitte sahata pienen loven puukeppiin, jotta naru ei pääse liukumaan.
Varmistakaa ehdottomasti, että solmitte narun tiukasti, jotta magneetti ei irtoa yllättäen onginnan aikana.
Halutessanne voitte maalata puukepin akryyliväreillä ja tehdä onkivavasta yksilöllisemmän. Ja näin on onkipeli valmis! Lasten ei tarvitse tietenkään onkia pelkästään kaloja ja muita eläimiä, vaan myös pieniä lahjoja. Kiinnittäkää tällöin paljaaseen lahjaan yksi tai kaksi metallilevykettä ja pakatkaa se sitten. Näin jännitys onkipelissä kasvaa entisestään ja tuo paljon iloa lasten syntymäpäiväjuhliin.
Pelin variaatiot
Se, miten järjestätte onkijan pelin, riippuu pelaavien lasten iästä. Alla esittelemme muutamia mahdollisia pelivariaatioita inspiraatioksi.Sokkona onkiminen
Laittakaa kalat ja muut esineet korkeaan kattilaan tai ämpäriin, jonka voitte koristella. Vaihtoehtoisesti voitte tehdä korkeasta pahvilaatikosta akvaarion. Jokainen lapsi saa onkia kerran näkemättä kaloja. Voittajan voi ratkaista esimerkiksi pisteiden tai pyydystettyjen kalojen määrän perusteella (katso alla).
Laittakaa kalat ja muut esineet korkeaan kattilaan tai ämpäriin, jonka voitte koristella. Vaihtoehtoisesti voitte tehdä korkeasta pahvilaatikosta akvaarion. Jokainen lapsi saa onkia kerran näkemättä kaloja. Voittajan voi ratkaista esimerkiksi pisteiden tai pyydystettyjen kalojen määrän perusteella (katso alla).
Pisteiden jakaminen
Jokaiselle kalalle tai eläimelle annetaan ennen pelin alkua pistemäärä. Voitte piirtää pisteet suoraan niihin tai kirjata ne paperille. Lapset onkivat vuorotellen magneetti-onkivavalla, kunnes kaikki kalat ja eläimet on pyydystetty. Voittaja on se, joka kerää eniten pisteitä.
Jokaiselle kalalle tai eläimelle annetaan ennen pelin alkua pistemäärä. Voitte piirtää pisteet suoraan niihin tai kirjata ne paperille. Lapset onkivat vuorotellen magneetti-onkivavalla, kunnes kaikki kalat ja eläimet on pyydystetty. Voittaja on se, joka kerää eniten pisteitä.
Kalojen laskeminen
Pisteiden sijaan voidaan myös laskea vain pyydystettyjen kalojen määrä. Tämä pelimuoto sopii erityisesti nuoremmille lapsille.
Pisteiden sijaan voidaan myös laskea vain pyydystettyjen kalojen määrä. Tämä pelimuoto sopii erityisesti nuoremmille lapsille.
Onkiminen aikaa vastaan
Tässä pelimuodossa jokaisella pelaajalla on oma magneetti-onkivapa. Tarkoituksena on onkia mahdollisimman monta kalaa tietyssä ajassa. Vaikeustasoa voi nostaa onkimalla "sokkona", kuten yllä on kuvattu.
Tässä pelimuodossa jokaisella pelaajalla on oma magneetti-onkivapa. Tarkoituksena on onkia mahdollisimman monta kalaa tietyssä ajassa. Vaikeustasoa voi nostaa onkimalla "sokkona", kuten yllä on kuvattu.
Onkijapeli hääleikkinä
Tässä versiossa valmistellaan lahjakortteja ja velkakirjoja hääparille. Ne kirjoitetaan paperilapuille, jotka taitellaan ja kiinnitetään jokaiseen paperiliitin. Hääjuhlassa vieraat nostavat kukin yhden lapun ja kirjoittavat nimensä lahjakorttiin tai velkakirjaan.
Aseta laput pelin alussa suurelle pinnalle, sido morsiamen silmät ja anna hänelle magneetti-onki. Morsiamen tavoitteena on onkia mahdollisimman monta lappua ennalta määritellyssä ajassa. Sulhanen ohjaa häntä ääniohjauksella. Tämän jälkeen on sulhasen vuoro onkia. Lopuksi ongitut lahjakortit ja velkakirjat luetaan ääneen häävieraille.
Tässä versiossa valmistellaan lahjakortteja ja velkakirjoja hääparille. Ne kirjoitetaan paperilapuille, jotka taitellaan ja kiinnitetään jokaiseen paperiliitin. Hääjuhlassa vieraat nostavat kukin yhden lapun ja kirjoittavat nimensä lahjakorttiin tai velkakirjaan.
Aseta laput pelin alussa suurelle pinnalle, sido morsiamen silmät ja anna hänelle magneetti-onki. Morsiamen tavoitteena on onkia mahdollisimman monta lappua ennalta määritellyssä ajassa. Sulhanen ohjaa häntä ääniohjauksella. Tämän jälkeen on sulhasen vuoro onkia. Lopuksi ongitut lahjakortit ja velkakirjat luetaan ääneen häävieraille.
Kaikki tämän sivun sisältö on tekijänoikeudella suojattu.
Sisältöä ei saa kopioida eikä käyttää muulla tavoin ilman nimenomaista lupaa.
Sisältöä ei saa kopioida eikä käyttää muulla tavoin ilman nimenomaista lupaa.